KAD
GARĪGĀ VADĪBA NES AUGĻUS?
(turpinājums,
skaties: https://triszemes.blogspot.com/2017/10/garigas-vadibas-uzdevumi.html )
Atklātība
Garīgā
vadība nes labus augļus, kad jau pašā sākumā cilvēks runā par
vissvarīgākām lietām.
Es
atcēros vēl no bērnības, ka tad, kad cilvēks iet pie grēksūdzes
un viņam ir smagi grēki, tad viņam japateic šie grēki un tikai
vēlak ikdienīšķie. Lai nebūtu tādu situāciju (mēs zinām, ka
ir tādas situācijas), kad cilvēks izsūdzēja visus savus
ikdienišķus grēkus, bet pēc tam, jau pēc grēksūdzes, pēkšņi
atklāj, ka grēksūdzē nepateica smagus grēkus un tad jāiet
atpakaļ pie grēksūdzes un jāuzlabo sava kļūda.
Pateicoties
tam, ka garīgais bērns ir atklāts un runā patiesību par
vissvarīgākām lietām, netiek zaudēts laiks tukšām runām vai
mazsvarīgām problēmām. Tāpēc arī jāmācās nosaukt vārdā
savas vājības, trūkumus un kļūdas, nevis tās slēpt.
Pateicoties tam cilvēks nebūvē - garīgā vadītāja priekšā -
savu nepatiesu attēlu.
Caurspīdīgums
Šķīstības
tikuma neatdalams elements ir caurspīdīgums. Patiesību jārunā
konkrēti, nevis vispārīgi. Piemēram - ko tas nozīmē: "Es
nebiju pazemīgs"? Jārunā tā, lai problēma vai grēks būtu
ātri saprotams. Nevajag runāt pilnīgi visus sīkumus, bet tikai to
un tā, lai viss būtu saprotams dvēseles labad. Jāmācās runāt
tā, kā Jēzus Kristus, Labā Gana priekšā.
Jāmācās
atdalīt to, kādi mēs esam no tā, kādiem mēs gribētu būt. Tādā
veidā jau pirmajā sarunā mēs atklājām sevi, kādi mēs esam un
tikai tad var gaidīt, ka šī garīgā vadība nesīs labus augļus.
Paļāvība
un uzticēšanās
Šeit
es speciāli ievietoju virsrakstā divus vārdus - paļāvība un
uzticēšanās - nevis vienu no tiem, lai vairāk pasvītrotu Dieva
žēlsirdību klātesošo un darbojošo garīgajā vadībā. Jo tajā
vissvarīgākais ir tas, kas ir no Dieva. Ar citiem vārdiem,
garīgais vadītājs palīdz penitentam dzīvot pēc gara un satiktos
savā garā ar Dievu, lai tur pieņemtu no Viņa žēlsirdību.
Paklausība
Šeit
autors izmanto paraugu no Vecās Derības, konkrēti no Nāmanas
dzīves, ka viņš pateicoties ticībai un paklausībai tika
izdziedināts. Tādi paklausības paraugi ir bieži sastopami
Evaņģēlijā, kad Apusuļi un citi cilvēki mācījās būt
paklausīgi Jēzum un tādā veidā notika brīnumi, kā piemēram
maizes pavairošanas brīnums, vai cilvēku dziedināšana, kad Jēzus
prasīja no viņiem kaut ko izdarīt - cilvēku ticības un
paklausības rezultātā notika daudzi brīnumi. Kas ņem vērā šo
pārdabisko, tas ir realists garīgajā dzīvē.
Ja
nav paklausības garīgajā vadībā, jo piemēram cilvēks domā, ka
ir pilnīgs, vai vienkārši ir lepns un nepieņem labumu, kuru
nepazīst, tāpēc, ka domā, ka viņš jau esot labs un nekā viņam
nevajag. Tomēr cilvēks nav viss labums, ko Dievs no viņa gaidā.
Nedrīkst
savā garīgajā dzīvē paļauties uz sevi pilnīgi. Jāatļauj sev
palīdzēt. Jāatļauj Dievam darboties cilvēkā. Grūti, protams,
garīgajā vadītajā ieraudzīt Jēzu Kristu, bet Jēzus taču caur
viņu darbojas.
Pārdabiskais
skatiens
Kad
cilvēks atļauj sevi vadīt garīgajā dzīvē, tas arī nozīmē,
ka viņš mācās dzīvot pēc Dieva gribas. Autors raksta, ka
"garīgās vadības
spēks ir pilnīga Jēzus Kristus plānu izpildīšana, bet [garīgās
vadības] priekšmets ir mūsu gribas vienošana ar Dieva gribu.
Meklēdami garīgo vadītāju, centīsimies viņu nemeklēt mūsu
laicīgo problēmu atrisināšanas dēļ. Viņam jāpalīdz mūsu
dzīves svētdarīšanā, nevis tās organizēšanā un to problēmu
atrisināšanā".
Ļoti
svarīgs ir labs un godīgs nodoms, lai nemeklētu tādu garīgo
vadītāju, kas mums patīks un netraucēs mūsu dzīves plāniem.
Pretējā gadījumā mēs mēģinātu Dieva gribu padot savai gribai.
Garīgā
vadība sākas tad, kad pārdabiskajā gaismā mēs redzam, kas mēs
esam un kad mēs atvērsim savu dvēseli. Tad ar Dieva žēlastību
palīdzību mēs varam nemitīgi uzvarēt gan kārdinājumus, gan
mūsu vājības, gan netikumus. Nebūs tādu augļu, ja cilvēks
gribēs to darīt bez Dieva žēlastību palīdzību.
"Ja
trūkst pārdabiskā skatiena, tad var parādīties atkarība no tā,
<ko par mani padomās cits cilvēks>, vai <kā mani
notiesās>, ja pateiksu vai nepateikšu kaut kā. Tomēr
pārdabiskais skatiens it kā ņem mūs aiz rokas un ved uz atklātību
un vienkāršību".
Personas,
kura mūs klausās, vidutājībā mēs tuvojamies Kristum.
Kad
dvēsele atvēras Kristum, tad vienā brīdī tas ved uz pārdabisku
skatienu. No Jēzus mēs saņemsim padomu. Caur garīgiem vadītājiem
Kristus runā ar visdažādākajiem vārdiem, bet vissvarīgākais ir
tas, ka Viņš, Kristus, ir tajos paslēpts.
Izturība
Autors
raksta, ka "garīgā
dzīve prasa laiku un nevar to improvizēt no dienas dienā.
Vajadzīgi ir zaudējumi (mums atgādina par pazemību) un uzvaras;
daudzas reizes jāsāk no jaunā un nezaudēt garu, un negaidīt.
Ļoti bieži uzreiz parādās augļi, kaut gan Kungs negrib, lai mēs
tos uzreiz redzētu. Mums pietiek zināt, ka tad, kad mēs
pieceļamies, mūsu garīgā dzīve aug. Un ir augļi, kaut gan mēs
tos neredzam".
Garīgajai
vadībai jāiet līdzi un
nemitīgi mūsu zadējumiem
un uzvarām. Jo garīgajā dzīvē ir tāds princips: kad
priecājamies, tam līdzi jāiet paļāvībai uz Dievu, Kurš ir mūsu
īstais patvērums; kad uzbruk kādas skumjas, tam jāiet līdzi
paļāvībai uz Dievu, Kurš mūs izglābs no ikkatras nelaimes.
Izturībā
garīgajā vadībā veidojas mūsu "dvēseles
vaigs" un mūsu
svētums.
Laba
ietekme
Garīgā
vadība un bieža grēksūdze ir uz visu dzīvi, nevis tikai uz kādu
laiku. Lēmumi, es tā domāju, jāpieņem rēti un tie jāpilda.
Tajā visā mums ir vajadzīgi citi cilvēki, kuri arī ietu svētuma
ceļu un tādā veidā mums palīdzētu mūsu garīgajā dzīvē.
GARĪGĀ
VADĪBA UN GRĒKSŪDZE
Kad
cilvēks iet pie grēksūdzes un saņem grēku piedošanu, sāk dzīvi
it kā no jaunā. Grēksūdze ir vissvarīgākais moments garīgajā
vadībā. Šeit notiek grēku piedošana, dvēseles brūču
dziedināšana, cilvēks saņem Dieva žēlsirdību un citas
žēlastības. Tāpēc jāiet pie grēksūdzes, kurā Kristus caur
priesteri piedod grēkus.
Kad
ir kādas šaubas, kad ir kādi jautājumi, jāiet pie grēksūdzes.
Ja garīgā vadība ved cilvēku uz grēksūdzi, viņa garīgā dzīve
kļūst arvien dziļāka. Grēksūdze jau ir garīgā vadība.
Jāskatās
uz šo izlīgšanas un gandarīšanas sakramentu ar pārdabisku
skatienu, lai ieraudzītu Jēzus Kristus mīlestību pret mums.
Autors
raksta, ka īsta garīgā dzīve sākas tad, kad cilvēks cīnās jau
pret ikdienišķiem grēkiem. Grēksūdze ir līdzeklis cīņā pret
visiem grēkiem, tas nozīmē ka arī pret viegļiem, ikdienišķiem
grēkiem.
Autors
aicina, lai grēksūdze būtu personīga: "es
sagrēkoju" nevis
"varbūt tāds grēks
bija, vārbūt šāds..."
Un ļoti svarīgi ir bieži darīt sirdsapziņas izmeklēšanu,
sevišķi Vissvētākā Sakramenta priekšā. Tad mums jābūt
nomodā. Un pēc tam jāizsūdz grēki, obligāti vajag izsūdzēt
visus savus smagus grēkus, ja kopš pēdējas grēksūdzes tādi
tika izdarīti. Nedrīkst slēpt grēkus vai viņus "mainīt"
tā, lai mēs nezaudētu izdomātu "savu
skaistu attēlu".
Tālāk
ir vajadzīga grēku nožēla, vienalga, vai tur bija tikai
ikdienīšķie, vai arī smagie grēki. Tas ir atgriešanās
sakraments un atgriešanām jābūt vienmēr.
Grēksūdzei
jābūt priecīgai, jo Dievs ir mīlestība un Viņš grib mūs
apdāvināt ar šo mīlestību.
Jāapņemās
laboties un jāsāk no jaunā cīņu pret grēkiem, kuri mūs
atdalītu no Dieva un pret visu savu nepilnību. Mūsu nostāja pret
šo cīņu mums atklāj, cik mums īstenībā ir pie sirds grēksūdzes
sakraments.
Cik
biež jāiet pie grēksūdzes? Var pajautāt biktstēvam, bet es
domāju, ka labi būtu iet pie izlīgšanas un gandarīšanas
sakramenta ne rētāk kā vienu reizi mēnesī.
Kad
jau cilvēks saņēma grēku piedošanu un izpildīja uzliktu
gandarīšanu, tad lai paskatās, vai gadījumā neaizmirstu izteikt
Dievam savu pateicību. Tāpat kā pēc garīgās sarunas ar garīgo
vadītāju.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru