Evaņģēlizācija
Baznīcā.
Pirms sešiem gadiem
Latvijā parādījās jaunās evaņģēlizācijas skola un ienesa
kaut ko ļoti vērtīgu daudzās draudzēs un daudzu cilvēku dzīvē.
Es par to stāstīšu šajā īsā tekstā un kā pamats tam būs
kāda priestera un zinātnieka viena ziņa, kuru viņš ievietoja savā
blogā 2008. gadā. Šis priesteris šeit, Latvijā, laikam nav
pazīstams. Viņš saucās pr. Andžejs Semenevskis (Andrzej
Siemieniewski) un tagad jau ir Vroclavias diecēzes palīgbīskaps.
Viņa teksts ir diezgan garš, bet es lietošu tikai galvenākas
lietas.
Svētais Gars ir Tas,
Kas atdzīvina Baznīcu, tapēc arī saucās Atdzīvinātājs. Viņu
sauc arī par Baznīcas "dvēseli",
tas nozīmē, ka Viņš dod kustību, dod Baznīcai dinamiku. Un es
šeit pieminētu šo jaunās evaņģēlizācijas skolu, kas jau labi
iesakņojās
Baznīcā Latvijā un ir redzams, ka tā kļuva daudziem cilvēkiem
par ticības atdzīvināšanas vietu.
Pr.
A. Semenevskis aicina paskatīties uz dažādām ekleziālām
kustībām piecos aspektos. Kaut gan ne katru dienu mēs varam
satikties ar šo evaņģēlizācijas skolu, bet daudzi satikās un
līdzdarbojās, kā
piemēram es, tapēc mēģināšu arī ieraudzīt šos aspektus.
1.
Ekleziālā kustība kā redzama
laika zīme. Es atceros, ka misionāri no evaņģēlizācijas skolas,
kuri atbrauca uz Olaini uz vienu mēnesi
2011. gadā, dzīvoja mūsu
klosterī un piedalījās svētajās Misēs, bija redzami ne tikai
baznīcā, kura strādāja tikai dažus gadus, bet arī pilsētā.
Evaņģēlizācija uz ielām, dziesmas, sarunas, lūgšanas grupiņas
organizēšana, tikšanās ar jauniešiem, kuriem visbiežāk nebija
nekādu sakaru ar Baznīcu.
2.
Atjaunotnes kustība - vieta, kurā ticīgie intensīvāk saistās ar
Baznīcas dzīvi un iet pa
Baznīcas ceļu. Šie trīs misionāri, pēc tautības poļi,
atbraukuši no trijām valstīm, veltīja savu laiku (Olainē tikai 1
mēnesi, bet tas bija "viena gada Jēzum"
fragments), piepūles, darbus, lūgšanas, enerģiju, kas daudziem
stiprināja un atdzīvināja ticību. Kā pr. Andžejs teica, kāda
atjaunotnes kustība nav Svētā Gara darbības izolēta vieta, bet
tā ir kāda no Viņa darbības aspektiem intensifikācijas vieta.
Evaņģēlizācija Baznīcā nav kādās periferijās, bet atrodas
Tās pašā sirdī.
3.
Ekleziālā kustība -
harizmāts atklāts kopienā. Sevišķi bagāts laiks, kurā es
varētu redzēt, un ne tikai es, šo jaunās evaņģēlizācijas
skolas harizmatu, bija konkrēti starp šiem diviem datumiem: 2013.
gada 2. janvāris - 2016. gada 31. marts. Un tas bija Viļakā, uz
kurieni es kā prāvests uzaicināju šo skolu. Lai nerunātu par
visu (īstenībā pat nav tādas iespējas, tas bija ļoti bagāts
laiks), tad tikai pieminēšu evaņģēlizāciju uz ielām un pa
dzīvokļiem, rekolekcijas (visdažādākas) bērniem, jauniešiem un
pieaugušiem, evaņģēlizācija skolās, draudzēs, pansjonātos,
alfa kursi, lidojoša bibliotēka, Dievmātes figuras svētceļojums,
Bērna Jēzus figuras svētceļojums, svētā Jāzepa darbnīca, Visu
Svēto skola un daudzas citas aktivitātes, kuras bieži "vilkās"
un attīstījās mēnešiem
ilgi, un caur šiem
misionāriem darbojās nestandartā veidā Svētais Gars.
4.
Sakraments un harizmats - Svētā Gara ceļi Baznīcā. Sv. Jānis
Pāvils II uzrakstīja vēstulē "Tertio Millennio
Adveniente", ka "Svētais
Gars darbojas Baznīcā gan sakramentālā veidā, sevišķi caur
Iestiprināšanas Sakramentu, gan daudzu harizmatu, pienākumu un
kalpojumu vidutājībā, kurus Viņš deva Baznīcas labad".
Tas, kas attiecas uz sakramentiem, var saplānot un pat gaidīt
konkrētus augļus. Tas, kas attiecas uz harizmatiem, nevar saplānot,
bet tā nav konkurence draudzēm vai diecēzēm, bet iespēja
daudziem lajiem ieiet dziļāk Baznīcas dzīvē, caur dažādām
ekleziālām kustībām, un atrast Baznīcā savu vietu. Arī tāpēc,
lai justos Baznīcā kā majās.
Tad
Baznīcā ir sakramenti, caur kuriem Dievs piešķir cilvēkiem
konkrētas žēlastības.
nepieciešamas pestīšanai. Tālāk, Baznīcā ir hierarhija, kas
dod stabilitāti, kārtību un kontroli; ordinēti priesteri māca un
svētdara ticīgo tautu. Bet
ne visu var saplānot, jo, kā ir uzrakstīts "Lumen
Gentium" nr.12, Svētais
Gars ne tikai caur sakramentiem un kalpojumiem svētdara un vada
Dieva Tautu, bet arī dod visdažādākiem cilvēkiem žēlastības
un harizmatus. Tādā veidā Baznīca attīstās un kļūst arvien
bagātāka garīgajā dzīvē: pateicoties sakramentiem, hierarhijai
un harizmatiem.
5.
Evaņģēlizācija - ekleziālās kustības misija. Caur
evaņģēlizāciju Kristus sludina Labo Vēsti. Viņš to dara caur
hierarhiju, kura mācā Viņa vārdā un ar Viņa varu, bet arī caur
ticīgiem lajiem, kuri ir Viņa liecinieki un kuriem deva vārda
žēlastību, lai Evaņģēlija spēks spīdētu ikdienišķajā,
ģimeņu un sabiedrīskajā dzīvē (sal. "Lumen
Gentium"). Laji arī kļūst
par ticības sludinātājiem. Tā ir evaņģēlizācija, jeb Kristus
sludināšana gan ar liecību, gan ar vārdu (sal. "Lumen
Gentium" 35.). Tad
harizmati, doti konkrētiem cilvēkiem, kalpo visai Baznīcas
kopienai.
Kad
es palasīju oriģinalo tekstu, kurš ir daudz bagātāks nekā tas
augšā, es padomāju, ka vajadzētu pievērst labvēlīgo uzmanību
un uzrakstīt dažus vārdus kā liecību par šo kustību, par šo
skolu, ar kuru jau daudzi cilvēki, ne tikai jaunieši, bet sevišķi
viņi, saistīja savu dzīvi, atrada savu vietu Baznīcā un kalpo ar
savām visdažādākajām dāvanām Dieva Tautai.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru