Garīgās cīņas veidi
Es
mēģināšu skatīties uz šo tēmu no tāda punkta skatiena, ka
garīgo cīņu pieredz varbūt tikai tie, kuri savā dzīvē
pieredzēja grēku, zaudēja vienotību ar Dievu, kuri ir grēku
ievainoti. Tūlīt redzēsim, vai tā ir, vai nē.
Tomēr
ne visi cilvēki apvainoja Dievu ar grēku. Dieva Māte bija un ir
vienota ar Dievu. Viņai grēks nekad nepieskarās, nekad viņu
neievainoja. Un Dieva Dēls, Kas kļuva cilvēks - patiess Dievs,
Kurš pieņēma vēl otro dabu (dabu, nevis personu). Tas nozīmē,
ka Jēzus Kristus ir viena Dievišķa Persona, Kurai ir divas dabas:
Dievišķā un cilvēciskā. Bet Jēzus pieņemdams mūsu cilvēcisko
dabu, pieņēma to grēka neskarto, grēks to neievainoja.
Sākumā
mēģināsim uzzināt, vai Jēzum bija garīgā cīņa vai nē?
Jēzus, būdams vienots ar Tēvu, bija arī pilnīgi paklausīgs
Tēvam. Vienotībā ar Tēvu Viņš zināja, ka upurēs sevi par mūsu
grēkiem. Viņš zināja, kādā veidā upurēs sevi. Viņš zināja
visu par savām ciešanām, jo taču Viņš ir Dievs. Bet Viņa miesa
ir cilvēciskā, tas nozīmē, ka arī padota ciešanām un sāpēm.
Kaut gan Svētie Raksti, piemēram pravietis Isajs, rāda jēru, kuru
ved uz nokaušanu, bet zem šī attēla slēpjas Jēzus, Kas pats
upurēja sevi un stipri cieta jau tad, kad lūdzās Olīvdārzā un
Viņa sviedri bija kā asins lāses, kas krita uz zemi. Un tālāk,
nākamās stundās, Jēzus padevas vardarbībai pret Viņu, bet visu
laiku tas bija Viņš, Kas upurēja sevi līdz nāvei uz krusta.
Tad
katrs, kas pazemīgi gāja Jēzum līdzi Viņa sāpīgo ciešanu
ceļā, un pārdomāja to, var pateikt, ka Jēzum bija garīgā cīņa,
bet tāda, ka Viņš ņēma uz Sevis visu cilvēku grēkus un
palikdams vienots ar Tēvu, atpirka visus no viņu grēkiem un atvēra
ceļu uz pestīšanu, tas nozīmē uz tādu stāvokli, kurā viņi
būs pilnīgi paklausīgi Dievam un vienotībā ar Viņu - laimīgi
Debesu Valstībā. Tad, lūk, ir garīgā cīņa, kurā Tas, Kas
cieš, nemitīgi un pilnīgi atrodas Tēva gribā, bet citi saņēma
šī Upura labumus.
Vissvētākā
Jaunava Marija nekad nesagrēkoja un vienmēr bija pilnīgi brīva no
iedzimtā grēka un no jebkura cita grēka. Vai viņai bija garīgā
cīņa? Marijas situācijas specifiku parāda Eņģeļa sludināšana
un Elizabetes apmeklēšana, kad viņai vajadzēja saprast to, ko
Dievs atklāja caur Erceņģeli Gabriēlu un kam bija nepieciešama
vislielāka ticība un kad viņai vajadzēja atklāt Elzabetes
priekšā, ka viņa - Jaunava no Nazaretes, pilnīgi atrodas Dieva
gribā. Tad var redzēt, ka šajā garīgā cīņā vissvarīgākais
ir atrasties vienmēr Dieva gribā un ka tam nepieciešams ir prāts
pilnīgi padots Dievam un ticība Dieva Atklāsmei. Labumi no tādas
garīgās cīņas saņēma vai var saņemt arī daudzi citi cilvēki.
Garīgā
cīņa citu cilvēku dzīvē raksturojas ar to, ka cilvēks bieži ir
nepaklausīgs Dievam un pat brīžiem neatrodas Dieva gribā. Prāts
nav spējīgs dot pilnīgu garantīju, ka cilvēks dzīvos nemitīgi
paklausībā Dievam un visā patiesībā, un ticība ir brīžiem tik
vāja, ka nepieņem no Dieva kādus labumus, kādas dāvanas, kādas
patiesības.
Var
ieraudzīt, ka cilvēka garīgā cīņā vienmēr pirmajā vietā ir
Dievs, Kas grib ikkatru cilvēku ļoti apdāvināt. Bet otrajā vietā
var redzēt, ka šīs apdāvināts cilvēks ne vienmēr atrodas Dieva
gribā, ne vienmēr ir paklausīgs savam Radītājam un ne vienmēr
ir ar Dievu vienots.
Jēzus
garīgā cīņa ir tajā, ka Dieva Dēls kļuva cilvēks, lai ciestu
par mūsu grēkiem.
Vissvētākās
Jaunavas Marijas garīgā cīņa bija tajā, ka ar visu prātu un
ticību pilnīgi padevas Dieva gribai un pieņēma visas grūtības
saistītas ar Dieva gribas pildīšanu.
Parasto
cilvēku garīgā cīņa ir saistīta ar to, ka nepieciešami ir
atgriezties, atgriezties katru dienu. Jo cilvēks nav pilnīgi
vienots ar Dievu un vēl bieži var arī šo nepilnīgo vienotību
zaudēt. Tad jāatgriežas vēl stiprāk un jālūdzas, lai Dievs
dotu nākamas žēlastības, un nākamas žēlastības, lai es tikai
atgrieztos. Ko tur vēl runāt par Dieva gribas pildīšanu? Bet
Dievs mūs aicina, lai mēs arvien labāk pildītu Viņa gribu tā,
ka pat liekas, ka Dievs neskatās tā kā cilvēks (un protams, tā ir taisnība), un liekas, ka Viņš
neredz cilvēku vājumu. Bet tas nozīmē, ka Dievam ir savs plāns
priekš cilvēkiem un tāpēc aicina mūs atgriezties, gandarīt par
grēkiem, piedot citiem un ieiet arvien dziļāk Baznīcas dzīvē.
Jo šī dzīve ir atgriešanās dzīve, kas ved uz pestīšanu Debesu
Valstībā.
Šeit vēlreiz atkārtošu sv. Franciska lūgšanu: "Kas Tu esi? Dievs! Kas esmu es? Grēcinieks!" Baznīcas lūgšanu krājums ir ļoti bagāts un mēs varam smelt no tā tādas lūgšanas, kuras sevišķi stpirina mūsu garīgo cīņu, jo tajās pašā centrā ir Jēzus Kristus Ciešanās, Nāve un Augšāmcelšanās. Tās ir Krusta Ceļš, Rūgtās Asaras, Rožukroņa sāpīgie noslēpumi, Lielā Gavēņa dziesmas. Šajā cīņā nepieciešama ir Svēto Rakstu lasīšana, bieža sirdsapziņas izmeklēšana, atturība no gaļas ēdieniem piektdienās, žēlsirdības darbi. Vissvarīgākie tomēr ir sakramenti, jo tie vai stiprina un atjauno vienotību ar Dievu, vai ieved šajā vienotība, ja tā bija zaudēta.
Sevišķa vieta ir šeit, šajā cīņā, lūgšanām uz Dieva Māti. Jo kaut gan nevaram dzīvot tādā svētumā, kā viņa, bet patvērties viņā caur lūgšanām un daudz mācīties no viņas - to mēs varam un tas mums jādara.
Un vēl fragments no sv. Māsas Faustīnes "Dienasgrāmatas" nr. 1385. Jēzus runā māsai Faustīnei: "Kad Es nāku svētajā Komūnijā cilvēka sirdī, Man ir visādu žēlastību pilnas rokas un Es vēlos tās atdot dvēselei, bet dvēseles Man pat nepievērš uzmanību..." Lai tas, ko mēs daram, tiek izdarīts ticībā uz Jēzu Kristu, jo Viņš vienmēr nāk mums pretī ar savu mīlestību un visādām žēlastībām.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru