Cik bīstami ir lasīt grāmatas.
Pirms pāris dienām t.
Krišjānis man deva Johana Jorgensena grāmatu "Svētais Asīzes
Francis" un šajā brīdī es nezināju, kādi pārdzīvojumi
sāksies. Situācija ir tāda, ka grāmata vēl nav nolasīta un ātri
nebūs, varbūt pavisam nebūs. Kāpēc? Klausieties.
Grāmata sākās ar
svētā Franciska miera lūgšanu. Es nezinu, vai tā bija oriģinālā
grāmatā, vai tie, kuri Latvijā izdeva šo grāmatu, ielika šeit
šo lūgšanu. Bet ko raksta poļu franciskāņu tēvs Vaclavs
Mihaļčiks (Wacław Michalczyk)? Grāmatā "Św. Franciszek.
Św. Klara. Pisma" no 2015. gada viņš raksta, ka nav zināms,
kas ir šīs lūgšanas autors. Pirmo reizi šī lūgšana tika
publicēta katoļu laikrakstā "La Clochette" (zvaniņš)
1912. gada decembrī un saucās "Skaista lūgšana skaitīšanai
svētās Mises laikā". Tur nebija ne autora, ne avota. Varbūt
šī laikraksta dibinātājs pr. Estērs Ogūsts Bukerēls (Esther
August Bouquerel) pats to uzrakstīja.
Jau nākamajā gadā šī
lūgšana atrodas mieram veltītā laikrastā "Annales de
Notre-Dame de la Paix", bet pēc diviem gadiem šī lūgšana,
kura jau saucas "Lūgšana uz Vissvēto Jēzus Sirdi", ir
Vatikānā un ļoti patīk Pāvestam.
1916. gadā Vatikāna
žurnāls "L'Osservatore Romano" publicē to pirmajā lapas
pusē zem virsraksta "Miera lūgšana" (vai "Lūgšana
par mieru").
1918. gadā šī lūgšana
atrodas uz sv. Franciska no Asīzes svētbildītēm, Francijā, un
tur arī kopš 1925. gada izplatījās starp protestantiem, jo viņu
Miera bruņinieku kustība pieņēma so lūgšanu par savējo. Viņi
arī saistīja šo lūgšanu ar svēto Francisku no Asīzes.
1925. gadā un 1936.
gadā ir tulkojumi angļu valodā, arī anglikāņu lūgšanas
grāmatiņā.
1937. gadā miera
lūgšana tika pārtulkota uz vācu valodu.
1945. gadā protestanti
Ženevā pieņem šo lūgšanu.
Šī lūgšana tika
izlasīta Sanfrasisko, kad tika dibināta Apvienoto naciju
organizācija.
1947. gadā, Francijā,
katoļu vidū pirmo reizi saista šo lūgšanu ar svēto Francisku.
Kā šī lūgšana
atnāca uz Poliju? Lūk, šīs polietes, kuras vācieši turēja savā
Ravensbrīka vācu koncentrācijas nometnē un izdzīvoja, tika pēc
kara sūtītas uz Zviedrīju. Pēc tam, kad brauca uz Poliju, katra
saņēma svētbildīti ar sv. Francisku un šo lūgšanu. Šī
lūgšana tika pirmo reizi publicēta poliski 1946, gadā, laikrakstā
"Zemnieku pasaule" ("Chłopski świat") 8.
numurā, zem virsraksta "Francisks no Asīzes". Šajā
artikulā autors raksta, ka šo svētbildīti un lūgšanu deva
redakcijai ieslodzītā ar tetovējumu nrs 18279.
Nākama lieta izlasīta
Johana Jorgensena grāmatā, bija saistīta ar svētā Franciska
ģimeni. Lūk, autors raksta, ka Franciska tēvs ir no Moriconi
ģimenes. Šis ģimenes centrs atrodas Lukas (Lucca) pilsētā. Tā
bija ļoti varena un bagāta ģimene, ar nozīmīgiem kontaktiem visā
Eiropā. Par to ir rakstīts kādā 19. gadsimta grāmatā un vēlāk
arī citās grāmatās. Tās balstas uz senākiem avotiem, ģimenes
ģenealoģijām un tam līdzīgām lietām. Pat daži ģimenes
pārstāvji atnāca uz Poliju 16. un 17. gadsimtā un tur palika, bet
Polijas karalis Jans Kazimiežs deva viņiem zemi Lietuvā, tas
nozīmē, ka jau netālu Latvijai. Viņi Polijā drusciņ mainīja
uzvārdu uz "Morykoni". Šīs informācijas atrodas arī
itaļu franciskāņu daudzās mājas lapās.
Arī daudzos avotos ir
par sv. Franciska māti, ka viņa esot no Dienvidfrancijas
aristokrātiskās ģimenes. Bet. Bet.
Vienā vienīgā tekstā
(internetā) tika paskaidrots, kā šīs ziņas izplatījās, ka kāds
gribēja savā ģenealoģijā pielīmēt Svēto (sv. Francisku), kas
nestu lielāko slavu šai ģimenei. Tāpāt ar sv. Franciska māti -
šajos laikos nebija tādas iespējas, lai kāds tirgotājs (kaut gan
bagāts) varētu salaulāties ar kādu kundzi no aristokrātijas.
Beidzot, sv. Francisks
nav no aristokrātijas, bet no vienkāršiem ļaudīm. Aristokrātija,
bruņinieki saucās šajos laikos "MAIORES" (lielākie),
bet vienkāršie ļaudis "MINORES", kaut gan starp tiem
bija diezgan daudz bagātnieku.
Skaidrā lieta, ka sv.
Francisks, dibinādams savu ordeni, deva tam nosaukumu ORDO FRATRUM
MINORUM (Mazāko brāļu ordenis), lai šie būtu tie pēdējie un
visu kalpi. Padomājiet, cik ļoti vajadzēja darboties Dieva
žēlastībai cilvēku sirdīs, un cik spilgts un mirdzošs, un
stiprs bija Franciska piemērs, ka starp pirmiem viņa brāļiem bija
MAIORES, un arī svētā Klāra un viņas pirmās sekotājas,
klostermāsas, bija arī MAIORES.
Lūk, cik bīstami ir
lasīt grāmatas.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru