"Lai jums ir acis galvā".
Lai šis teksts, ko es pārtulkoju no breviāra, palīdz mums dzīvot vienotībā ar Jēzu visos dzīves apstākļos.
Svētā
Gregora no Nissas, bīskapa, sprediķa fragmenti:
"Ja
dvēsele virza acis uz savu Galvu, kura ir - pēc sv. Pāvila vārdiem
- pats Kristus," var nopelnīt to, ka viņu sauks "'laimīga', saņemta [šajā
brīdī] skatiena asuma iemesla dēļ. Jo skatās uz turieni, kur nav
ļaunuma tumsu. Lielajam Apustulim Pāvilam, un citiem viņam
līdzīgiem, bija 'acis galvā', tāpat kā arī visi, kuri dzīvo,
kustās un ir Kristū".
Tāpat kā cilvēks, kas ir gaismas vidū, "neskatās tumsā, tā arī ir
neiespējams, lai tas, kas virza savu skatienu uz Kristu, varētu to
pieturēt uz kādas tukšības. Jebkurš tad, kam 'ir acis galvā' - par
galvu es saprotu sākumu un visa principu - tas ieskatās
Visaugstākajā Labumā, tas nozīmē Kristū, kurš ir visaugstākais
un - ar katru kritēriju - bezgalīgais labums. Tāds cilvēks
ieskatās patiesībā, taisnīgumā, neaptraipīgumā - ieskatās
ikkatrā labumā. 'Gudrajam ir acis savā galvā, bet muļķis staigā
tumsā'. Kas necel gaismu uz svečtura, bet to slēpj zem gultas,
maina savu gaismu tumsā.
Cik daudz
ir tādu, kuri atrod labpatiku mūžīgos labumos, pārdomā reālas
vērtības, bet tomēr viņi ir uzskatīti par aklajiem un
neprātīgajiem. Svētais Pāvils uzskatīja to par godības iemeslu,
sludinādams, ka kļuva mulķis Kristus dēļ. Viņa gudrība un
saprāts neaizturējās uz tukšībām, par kurām mēs tik ļoti
rūpējāmies šajā pasaulē. Tāpēc viņš runā: 'Mēs muļķi
Kristus dēļ'. Tas ir tā, kā viņš pateiktu: "Tajā, kas
attiecas uz dzīvi uz zemes, mēs esam akli, jo mēs virzam skatienu
uz augšu un mums ir '<acis galvā>'. Tāpēc Apustulim nebija
mājas ne uztures, viņš bija nadzīgs, nemitīgi ceļojumā, viņš
cieta badu un slāpes".
Vai mēs neapžēlotu viņu, vai mēs nedomātu par viņu, ka viņš esot "žēluma cienīgs"? Mēs taču redzam Pāvilu, ka ir
"apcietināts, šaustīts, iegremdēts viļņos pēc kuģa
katastrofas, vadīts dzelžos [...]. Un kaut gan pret viņu uzvedās
tādā veidā, viņš nepagrieza savas acis, bet vienmēr tās viņam
bija 'galvā', sauktdams: 'Kas mūs var šķirt no Kristus
mīlestības? Vai bēdas, vai vajāšanas, vai
bads, vai kailums, vai briesmas, vai zobens?' Tas nozīmē: 'Kas
spēj izraut man acis no galvas un pārnest uz to, kas ir tukšība'.
Mums arī
līdzīgi pavēl darīt, kad runā: 'Centieties pēc tā, kas augšā',
tas nozīmē: 'Lai jums ir acis galvā'".
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru