"Gaudete et exsultate" 52.-56. manā vienkāršā tulkojumā.
Bieži
aizmirsta Baznīcas mācība.
52. Baznīca
daudzkārt mācīja, ka mēs neesam attaisnoti caur mūsu darbiem vai
mūsu piepūlēm, bet caur Kunga žēlastību, Kurš ir iniciators.
Baznīcas Tēvi, vēl pirms sv. Augustīna, skaidri izteica šo
fondamentālu pārliecību. Sv. Jānis Hrizostoms pateica, ka Dievs
uzreiz izlej pār mums visu labumu avotu "un vēl pirms cīņas"
(53). Sv. Bazilijs Lielais ieraudzīja, ka tikai Dievā ticīgais
saņem godību, jo viņš "zina, ka kaut gan viņam nav patiesas
taisnības, tomēr viņš ir attaisnots caur pašu ticību uz Kristu"
(54).
53. II Sinode
Orangē stipri mācīja, ka neviena cilvēka būtne navar prasīt,
nopelnīt vai iegūt Dieva žēlastības dāvanu, un ka tas viss, kas
var ar to līdzdarboties, ir iepriekšēja tās pašas žēlastības
dāvana: "Caur to, ka Svētais Gars mums tiek dots un darbojas,
mūsos notiek kaut kas tāds, ka mēs gribam attīrīties" (55).
Pēc tam Tridenta Koncils, pasvītrojot arī mūsu līdzdarbošanās
nozīmi garīgajai attīstībai, apstiprināja šo dogmatisko
mācīšanu: "Runā, ka mēs bez pašu nopelna esam attaisnoti,
vai ticība, vai darbi - tie nenopelna pašu attaisnošanas
žēlastību: <Ja tomēr pateicoties žēlastībai, tad jau nevis
darbu dēļ, jo savadāk žēlastība nebūtu jau žēlastība>
(Rom 11,6)" (56).
54. Arī
Katoliskās Baznīcas Katehisms mums atgādina, ka žēlastības
dāvana "ir lielāka nekā prāta spējas un cilvēka gribas un
ikkatras radības spēks" (57), un ka "juridiskajā nozīmē
nepastāv no cilvēka puses nopelns Dieva priekšā. Atšķirība
starp Viņu un mums ir bez gala" (58). Viņa draudzība ir
neizmērojami lielāka no mums, mēs nevaram to [draudzību] nopirkt
ar mūsu darbiem un tā var būt vienīgi Viņa (...) mīlestības
dāvana. Tas mūs aicina, lai mēs dzīvotu ar priecīgu pateicību
par šo dāvanu, uz kuru mēs nekad nenopelnīsim, jo "Ja kādam
jau ir žēlastība - tāda žēlastība jau nav nopelna priekšmets"
(59). Svētie nepaļaujas uz saviem darbiem: "Dzīvības
priekšvakarā es stāvēšu Tevis priekšā ar tukšām rokām, jo
es nelūdzu Tevi, Kungs, lai Tu skaitītu manus darbus. Visa mūsu
taisnība ir nepilnīga Tavās acīs" (60).
55. Tā ir
viena no lielām pārliecībām, kuras Baznīca (...) pieņēma, un
tik skaidri izpausta Dieva vārdā, ka tā paliek ārpus jebkādas
diskusijas. Līdzīgi, kā vislielākais mīlestības bauslis, arī
šai patiesībai ir jāapzīmē mūsu dzīves veids, jo tā smeļ no
Evaņģēlija sirds un mūs sauc netikai akceptēt to ar prātu, bet
pārveidot to priekā, kuru citi pieņems. Tomēr mēs nevaram
celebrēt ar pateicību Kunga draudzības dāvanu, kuru mēs saņēmām
bez maksas, ja mēs neuzskatīsim arī mūsu dzīvi virs zemes un
mūsu dabiskus talantus par dāvanu. Mums "jāatzīst ar prieku,
ka mūsu realitāte ir dāvanas auglis un jāakceptē arī mūsu
brīvība kā žēlastību. Tā darīt ir grūti pasaulē, kura tic,
ka tai ir kaut kas pašai no sevis, jo tā ir neparasta un brīva"
(61).
56. Vienīgi
izejot no Dieva dāvanas, kura ir brīvi pieņemta un pazemīgi
saņemta, mēs varam līdzdarbojoties caur mūsu piepūlēm atļaut
arvien vairāk sevi pārveidot (62). Pirmais jautājums ir piederība
Dievam. Vajag uzupurēties Tam, Kurš vienmēr ir pirmais, upurēt
Viņam mūsu talantus, mūsu aktivitāti, mūsu cīņu pret ļaunumu,
un mūsu radošas spējas, lai Viņa dāvana attīstītos mūsos:
"Tāpēc, brāļi, Dieva
žēlsirdības dēļ es jūs lūdzu: nododiet savas miesas par dzīvu,
svētu, Dievam patīkamu upuri"
(Rom 12,1). Baznīca vienmēr mācīja, ka tikai mīlestība dod
iespēju dzīves attīstībai žēlastībā, jo ja "man
nebūtu mīlestības, tad es neesmu nekas"
(1Kor 13,2).
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru