"Gaudete et exsultate" 49.-51. manā vienkāršā tulkojumā.
Griba
bez pazemības.
49.
Pelagiānisma vai semipelagiānisma mentalitātes piekritēji, kaut
gan stāsta par Dieva žēlastību ļoti saldās runās, "īstenībā
paļaujas tikai uz saviem spēkiem un sevi augstāk vērtē nekā
citus, jo viņi dzīvo pēc kādām normām, vai tāpēc, ka viņi ir
nekustami uzticīgi kādam katoliskam stilam no pagājušiem laikiem"
(46). Kad kāds no viņiem vēršas pie vājiem cilvēkiem sacīdams,
ka ar Dieva žēlastības palīdzību viss ir iespējams, īstenībā
tālāk nodod ideju, ka visu var izdarīt ar cilvēka gribas
palīdzību tā, kā tā būtu kaut kas tīrs, pilnīgs, visvarens,
kam pievienojas žēlastība. Mēģina atmest to, ka "ne visi
var darīt visu" (47) un ka šajā dzīvē žēlastība
nedziedina cilvēka vājības pilnīgi un uz mūžiem (48). Tad, kā
mācā sv. Augustīns, Dievs tevi aicina, lai tu darītu to, ko tu
vari un "lai tu lūgtu to, ko tu nevari" (49); vai lai tu
pazemīgi pateiktu Kungam: "Iedodi to, ko Tu pavēli - un
pavēli, ko gribi" (50).
50.
Beidzot trūkst patiesas, sāpīgas - un lūgšanas laikā - mūsu
aprobežojumu atzīšanas, un tas dara neiespējamu labāko
žēlastības darbību mūsos, neatstāj žēlastībai vietu mudināt
šo iespējamu labumu, kurš iesaistīts patiesas un reālas
attīstības procesā (51). Žēlastība, tieši tāpēc, ka tā ņem
vērā mūsu dabu, nedara no mums uz reiz virscilvēkus. Tā
gaidīšana būtu pārāk liela paļāvība uz sevi pašu. Šajā
gadījumā mūsu nostājas, kuras slēpjas aiz ortodoksijas, var
neatbilst tam, ko mēs spriežam par žēlastības nepieciešamību
un vest uz to, ka beidzot mēs pārāk maz uz to paļaujamies. Ja tad
mēs neatzīsim mūsu konkrētu un aprobežotu realitāti, mēs
nevaram arī ieraudzīt reālus un iespējamus soļus, kādus prasa
no mums Kungs katrā brīdī, pievēlkdams mūs un apdāvinādams ar
talantiem caur Savu dāvanu. Žēlastība darbojas konkrētā laikā
un parasti apņem mūs un pārveido pakāpeniski (52). Tāpēc, ja
mēs atmetīsim šo vēsturisku un pakāpenisku veidu, mēs varam
īstenībā to noliegt un bloķēt pat tad, ja mēs ar saviem vārdiem
apbrīnam šo veidu.
51.
Kad Dievs vēršas pie Abrahama, saka: "Es
esmu visvarenais Dievs, staigā manā priekšā un esi nevainojams"
(Rad 17,1). Lai mēs būtu bez vainas tā, kā Viņš to grib, mums
ir jādzīvo pazemīgi Viņa klātbūtnē, Viņa godības apņemtiem.
Mums ir jāiet vienotbā ar Viņu, atpazīdami mūsu dzīvē Viņa
pastāvīgu mīlestību. Jāatmet bailes pret Viņa klātbūtni, kura
var mums darīt tikai labumu. Viņš ir Tēvs, Kas mums ir devis
dzīvi un Kas mūs ļoti mīl. Kad mēs Viņu pieņemam un pārstājam
domāt par mūsu dzīvi bez Viņa, zūd vientulības sāpes (sal. Ps.
139.7). Bet ja mēs nebūvējam šķēršļus starp mums un Dievu, un
mēs dzīvojam Viņa klātbūtnē, tad mēs varam atļaut Viņam
pētīt mūsu sirdis, lai Viņš redzētu, vai tās atrodas pareizā
ceļā (sal. Ps. 139,23-24). Tādā veidā mēs varēsim iepazīt
priecīgu un pilnīgu Kunga gribu (sal. Rom 12,1-2) un mēs atļausim,
lai Viņš mūs veidotu kā mālnieks (sal. Is 29,16). Daudzkārt mēs
runājām, ka Dievs mūsos mājo, bet labāk pateikt, ka mēs Viņā
mājojam, ka Viņš mums atļauj dzīvot Viņa gaismā un Viņa
mīlestībā. Viņš ir mūsu svētnīca: "Vienu es izlūdzos no
Kunga, no tā es neatkāpšos, - kaut es mājotu Kunga namā visu
mūžu" (Ps. 27,4). "Laba ir diena Tavos pagalmos, starp
tūkstoš to izvēlos" (Ps 84,11). Viņa mēs tiekam svētdarīti.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru