"Gaudete et exsultate" 35.-39. manā vienkāršā tulkojumā.
II.
DIVI SVĒTUMA IENAIDNIEKI.
35.
Šajā kontekstā es gribu pievērst uzmanību divām viltīgām
svētuma formām, kuras varētu mūs apmaldīt: gnosticismam un
pelagiānismam. Tās ir divas herēzijas, kuras izveidojās pirmajos
kristietības gadsimtos, bet arī mūsdienās tās ir (...) aktuālas.
Arī šodien daudzu kristiešu sirdis, varbūt pat neapzināti,
apmaldās caur šiem viltīgiem piedāvājumiem. Šajos piedāvājumos
izpaužas antropocentriskais immanentisms pārģērbts katoliskā
patiesībā (33). Paskatīsimies uz divām - doktrinālas un
disciplināras pašpārliecības - formām, kuras veido "narcistisku
un autoritāru elitārismu, kur evaņģēlizēšanas vietā parādās
citu analīze un kritika, zaudē enerģiju kontrolēm - nevis
atvieglo pieeju pie žēlastības. Nevienā no tām formām nav
patiesas intereses ne par Jēzu Kristu, ne arī par citiem cilvēkiem"
(34).
MŪSDIENU
GNOSTICISMS.
36.
Gnosticisms pieņem "ticību slēgtu subiektivismā, kur svarīga
ir vienīgi konkrēta pieredze vai arī ideju vai informāciju
sastāvs, kuras (...) nes mierinājumu un apgaismo, bet kur subiekts
definitīvi tiek slēgts sava paša prāta vai savu jūtu imanencē"
(35)
Prāts
bez Dieva un bez miesas.
37.
Pateicoties Dievam, visā Baznīcas vēsturē ļoti skaidri tiek
parādīts, ka personu pilnības mēris ir viņu mīlestības
līmenis, nevis savāktu datu vai zināšanas lielums. "Gnostiķi"
ieved šajā lietā kādu haosu un tiesā citus, sākot no
verificēšanas, vai šīs personas ir spējīgas saprast kādu
doktrīnu dziļumu. Viņi sev izdomā prātu bez iemiesošanās, kurš
[prāts] nav spējīgs pieskarties cietošai Kristus miesai citos,
[kurš arī] ir nemainīgs abstrākciju enciklopēdijā. Beidzot,
pieņemdams noslēpumu bez miesas, viņi grib "Dievu bez
Kristus, Kristu bez Baznīcas, Baznīcu bez tautas" (36).
38.
Beidzot, mēs redzam, ka tā ir lepna virspusība: daudz kustības
prāta virspusē, bet domu dziļums nekustas, ne arī sakustina. Tai
[virspusībai] izdodas tomēr padot dažus, kurus tā viltīgi
fascinē, jo gnostisks līdzsvārs ir formāls un viņaprāt bez
traipas. Tas var izskatīties kā kāda harmonija vai kāda sistēma,
kura apņem visu.
39.
Būsim tomēr uzmanīgi. Es nedomāju par kristīgās ticības
racionālistiskiem ienaidniekiem. Tas var notikt Baznīcā, gan starp
lajiem draudzēs, gan starp tiem, kuri mācā filosofiju vai
teoloģiju mācību centros. Gnostiķu raksturīga īpatnība ir arī
pārliecība, ka pateicoties saviem skaidrojumiem viņi var visu
ticību un visu Evaņģēliju darīt pilnīgi saprotamu. Viņi
absolutizē savas teorijas un piespiež citus, lai tie padotos viņu
domāšanas veidam. Kaut kas cits ir veseli un pazemīgi izmantot
prātu, lai pārdomātu teoloģisko un morālo Evaņģēlija mācību;
tomēr kaut kas cits ir mēģināt reducēt Jēzus mācīšanu līdz
aukstai un bārgai loģikai, kura grib valdīt pār visu (37).
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru