"Gaudete et exsultate" 43.-46. manā vienkāršā tulkojumā.
Prāta
aprobežojumi.
43.
Patiesību, kuru mēs saņemam no Kunga, mēs varam saprast vienīgi
ļoti nepilnīgā veidā. Ar vēl lielāku grūtību mums izdodas to
izteikt. Tāpēc mēs nevaram izlikties, ka mūsu saprašanas veids
mums atļauj stingri uzraudzīt citu cilvēku dzīvi. Es gribu
atgādināt, ka Baznīcā līdzeksistē - atbilstoši likumam -
doktrīnas un kristīgās dzīves daudzu aspektu interpretācijas
dažādi veidi, kuri savā daždažādībā "palīdz labāk
izteikt neparasti bagātu Vārda dārgmantu". Protams
"cilvēkiem, kuri ilgojas pēc monolitiskās doktrīnas, kuru
sargā - bez nekādiem izņēmumiem - visi, var liekties, ka tās ir
kādas nepilnīgās dalīšanās" (39). Kā tas parasti notiek,
dažas gnostiskās straumes ignorēja ļoti konkrētu Evaņģēlija
vienkāršību un mēģināja aizvietot Dievu - Trejādībā un
iemiesotu - ar kādu augstāku Vienību, kurā pazūd mūsu vēstures
bagāta daždažādība.
44.
Īstenībā doktrīna, vai labāk: tās mūsu saprašana un
izteikšana, "nav slēgta sistēma, bez dināmikas spējīgas
radīt jautājumus, šaubas, diskusiju", bet "mūsu tautas
jautājumiem, tās cīņai, plāniem, rūpēm ir hermeneutiskā
vērtība, kuru mums nedrīkst neņemt vērā, ja mēs gribam
nopietni pieņemt iemiesošanas principu. Tās [tautas] jautājumi
palīdz mums uzdot sev jautājumus, tās meklējumi kļūst par mūsu
meklējumiem" (40).
45.
Bieži mums ir darīšana ar bīstamu haosu: ar pārliecību, ka
tāpēc ka mēs kaut ko zinām vai mēs varam to izskaidrot ar kādas
loģikas palīdzību, tad mēs jau esam svēti, pilnīgi, labāki
nekā "tumša masa". Sv. Jānis Pāvils II brīdināja tos,
kuriem Baznīcā ir iespēja saņemt dziļāku formāciju, pret
kārdinājumu attīstīt "specifisku pārākuma sajūtu pret
citiem ticīgiem" (41). Tomēr īstenībā tam, par ko uzskatam
ka to zinām, vienmēr ir jābūt motivācija, lai labāk atbildētu
uz Dieva mīlestību, jo "mēs mācāmies, lai dzīvotu:
teoloģija un svētums ir neatdalāms binoms" (42).
46.
Kad sv. Francisks no Asīzes ieraudzīja, ka daži no viņa mācekļiem
mācīja doktrīnu, gribēja atmest gnosticisma kārdinājumu. Tāpēc
tā uzrakstīja sv. Antonam no Padujas: "Es to uzskatu par labu,
ka tu pasniedz svēto teoloģiju brāļiem, lai tikai tu šo studiju
laikā nedzēstu lūgšanas un dievbijības garu" (43). Viņš
atpazina kārdinājumu pārveidot kristīgo pieredzi intelektuālo
spekulāciju kolekcijā, kuras [spekulācijas] beigās mūs attālina
no Evaņģēlija svaiguma. Bet sv. Bonaventūra brīdināja, ka
patiesai kristīgajai gudrībai nav jābūt atdalītai no žēlsirdības
pret tuvāko: "Vislielāka gudrība, kāda var pastāvēt,
proti, ir auglīgi dāvāt to, kas kam ir dāvāšanai, ko viņam tika
dots tieši tāpēc, lai viņš to dāvātu. [...] Tāpēc tā, kā
žēlsirdība ir gudrības draudzene, alkatība ir tās ienaidniece"
(44). "Pastāv tāda aktivitāte, kura vienojoties ar
kontemplāciju nav tās šķērslis, bet tai palīdz kā žēlsirdības
un dievbijības darbi" (45).
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru